در این مقاله از دکتر فریبرز نیک آئین فوق تخصص قلب می خواهیم مطالبی راجع به انواع استنت در عروق قلب برای شما عزیزان ارائه بدهیم در صورت مفید بودن مطلب آن را به اشتراک بگذارید.

انواع استنت در عروق قلب

استنت چیست؟  در واقع تورینه بافته شده و جمع شده کوچکی از جنس آلیاژهای مختلف فلزی را استنت  می گویند. استنت توسط بالونی خالی بافته شده و در طی آنژیوگرافی درمانی، از طریق شریان دست و یا کشاله ران آن را وارد رگ کرونری می کنند و به وسیله بالونی که داخل آن می باشد، فنر را باز می کنیم تا هم اندازه دیواره درونی رگ شود.

بالن برای باز کردن رگ بسته قلب بکار می رود و استنت روی آن زده می شود. استنت برای باز نگه داشتن شریان های کرونر قلبی یا سایر عروق بدن مثل عروق کاروتید مغزی ، عروق کلیوی و… که تنگ یا بسته شده اند، استفاده می شود. تعبیه استنت یا استنت گذاری قلب بعد بالون زدن موجب کاهش واضح و قابل توجه عوارض روش استفاده از بالون به تنهایی مثل بازگشت فوری تنگی یا انسداد مجدد و تدریجی آن با گذشت زمان می شود. اما عوارض خاص خود را هم دارد؛ مثلا پس از کارگذاری استنت فلزی در برخی از بیماران در روزهای اول معمولا طی ماه اول، لخته خون در داخل استنت ایجاد می‌شود که بیمار بایستی مجددا تحت آنژیوپلاستی قرار گیرد و گاهی حتی بدلیل ماهیت انسداد ناگهانی و کامل، سکته وسیع قلبی و مرگ بیمار رخ می دهد.

لذا مصرف داروهای ضد تجمع پلاکتی و بروز لخته خون مانند آسپیرین به همراه کلوپیدوگرل ( با نام تجاری پلاویکس، اوسفیکس و…) سفارش می شود. با تجویز داروهای فوق، میزان بروز لخته خون بسیار کاهش می یابد و لذا میزان موفقیت آنژیوپلاستی افزایش قابل توجهی پیدا می کند. مشکل دیگری که پس از این مرحله دیده می شد، ایجاد تنگی مجدد عروق ناشی از تشکیل بافت اضافی در داخل استنت یا فنر بود که معمولا ۴-۳ ماه پس از گذاشتن فنر قلب بروز می‌ کرد. با توجه به بافت اضافی تشکیل شده در این محل (شامل سلول‌ های طبیعی داخل رگ که بیش از حد رشد کرده بودند)، محققان به فکر استفاده از داروهایی بر روی استنت افتادند که مانع بروز این تنگی مجدد از طریق کاهش رشد سلول‌های داخلی رگ شود.

در سال های قبل با استفاده از پلی‌ مرهای حاوی دارو که داخل استنت کار گذاشته بودند (استنت های دارویی) دارو را به صورت تدریجی وارد رگ می ‌کردند، استنت دارویی موجب رفع این مشکل شد ولی بواسطه عدم اپیتلیالیزه شدن داخل رگ، مشکل افزایش احتمال تشکیل لخته و انسداد ناگهانی داخل رگ تا حدود یک سال باقی می ماند (بر خلاف فنر معمولی که در طی ماه اول این خطر زیاد بود) که با مصرف طولانی مدت داروهای ضد پلاکتی ، این مشکل نیز قابل حل شد.

انواع فنر

 

انواع استنت و یا فنر قلب کدام اند؟ 

* استنت دارویی      * استنت غیر دارویی

فنر های دارویی به تدریج از خود موادی آزاد می کنند که جلوی بسته شدن مجدد استنت را تا حدی می گیرند؛ بنابراین باعث کاهش میزان بروز تنگی مجدد عروق کرونر و کاهش نیاز به انجام مجدد آنژیوپلاستی یا جراحی باز قلب در ماه‌ های پس از آنژیوگرافی می ‌شوند.

آیا فنر در قلب دائمی است ؟

فنر ها وسیله های دائمی هستند و در رگ باقی مانده و خارج نمی شوند.

تفاوت بالن با فنر قلب چیست ؟

بالن وقتی توسط کاتتر وارد رگ می شود، برای باز کردن عروق به کار می رود و پس از آن خارج می شود اما فنر قلب که ممکن است از جنس های مختلفی باشد، می تواند درون رگ ها بماند. این بستگی به تشخیص پزشک دارد.

مراقبت های بعد ازگذاشتن فنر

* در ۶ ماه اول پس از تعبیه استنت انجام MRI ممنوع است. در مواردی که نیاز به انجام MRI بصورت اورژانسی در ۶ ماه پس از آنژیولاستی باشد، حتما با پزشک قلب خود مشورت کنید.

* خطر انسداد فنر قلب بخصوص در افراد سیگاری و یا داروهای ضد پلاکت مانند اوسویکس و کلوپیدوگرل آسپرین ، پلاویکس را مرتب مصرف نمی کنند، وجود دارد.

* توجه داشته باشید که وجود فنر قلبی باعث به صدا درآوردن زنگ خطرهای موجود در ایستگاه های بازرسی فرودگاه نمی شود. پس جای نگرانی نیست.

پیشنهاد ما به شما عزیزان دکتر فریبرز نیک آئین می باشد.

بهترین فوق تخصص قلب در اصفهان 

برای دریافت اطلاعات بیشتر به بخش تماس با ما مراجعه کنید.