کرونا و بیماری های قلبی

در این مقاله از دکتر فریبرز نیک آئین فوق تخصص قلب می خواهیم راجع به کرونا و بیماری های قلبی مطلبی را به شما عزیزان ارائه بدهیم در صورت مفید بودن مطلب آن ها را به اشتراک بگذارید.

کرونا و بیماری های قلبی _ عروقی

کرونا یک بیماری نا شناخته می باشد که چند ماهی از شیوع آن در کل جهان گذشته، بیماری که سرعت انشار آن در جهان زیاد می باشد و روزانه اطلاعات تازه‌ای از آن شناسایی می‌شود. اخیرا اطلاعات بدست آمده از ویرووس کرونا تاثیر آن بر مشکلات قلبی و عروقی می باشد. همه افراد جامعه مخصوصا افراد دارای بیماری زمینه‌ای در خطر ابتلا به بیماری کرونا هستند، شایع‌ترین بیماری زمینه‌ای که در مبتلایان به کرونا مشاهده می شود بیماری‌های زمینه‌ای قلبی _ عروقی است.

شایع‌ترین  و رایج ترین ارگان هدف در این بیماری ریه‌ها و مجاری تنفسی هستند، در صورتی که ریه فرد مبتلا درگیر شود، ریه دچار التهابی می‌شود که این التهاب باعث افزایش بار کاری قلب شده و در صورتی که قلب نیز از قبل بیماری زمینه‌ای داشته باشد، این افزایش فشار کاری می‌تواند سبب بروز صدمات جبران ناپذیری در قلب شود. عوارض قلبی – عروقی در مبتلایان به کرونا به چند گروه تقسیم می‌شود.

* گروه اول: التهاب ‌های‌ حاد عضله قلب است که متعاقب آن ممکن است درجات مختلفی از نارسایی قلبی برای بیمار ایجاد ‌شود.

* گروه دوم: عوارض، سکته‌های قلبی هستند. ویروس کرونا مانند سایر هم‌ خانواده‌های خود به دلیل ایجاد التهاب عمومی در بدن باعث می‌شود پلاک‌های چربی که در عروق طبیعی اکثر افراد جامعه وجود دارد تحریک پذیر شود و به دنبال آن ریسک پارگی پلاک‌ها افزایش می‌یابد، این اتفاق می‌تواند باعث انسداد عروقی که کارشان خون رسانی به بافت قلب بوده است ‌شود و از این رو سکته قلبی در بیمار رخ می‌دهد.

* گروه سوم: آریتمی قلبی یا اختلال در نظم طبیعی ضربان قلب افراد طیف وسیعی از علائم را خواهند داشت، از بی علامتی تا ایست کامل قلبی از عوارض آریتمی قلبی است. ایجاد لخته‌های خونی در عروق بیمار نیز می‌تواند عارضه دیگر بروز کرونا باشد که سبب می‌شود این لخته خون توسط جریان خون به ارگان‌های مختلف بدن منتقل شوند که بر حسب ارگانی که به آن وارد شده‌اند می‌توانند عوامل متفاوتی را پدید آورند.

* گروه چهارم: دسته آخر عوارض قلبی عروقی نیز تداخلات دارویی است که سبب ایجاد عوارض ناخواسته در بیمار می‌شود.

تاکید می شود که کووید ۱۹ دارو و واکسن اختصاصی ندارد، از این رو بهترین راه جلوگیری از عوارض این است که سعی کنیم به این بیماری مبتلا نشویم. انتقال بیماری از طریق قطرک‌ های تنفسی از فرد بیمار به فرد سالم می‌تواند سبب بروز کرونا شود. این قطرک‌ ها در بازدم طبیعی فرد بیمار و یا سرفه و عطسه او ممکن است وجود داشته باشد و برای عدم انتقال آن به سایرین باید فاصله یک متر و نیم با افراد دیگر را رعایت کنیم تا بیماری به کسی منتقل نشود. شست و شوی دست‌ها به مدت ۲۰ ثانیه و ضدعفونی کردن آن با الکل کمک می‌کند تا اگر ویروس از محل‌های مختلف به دستمان منتقل شده بود نتواند سبب بیماری زایی شود. دقت کنید که از تماس دست‌ها پیش از ضدعفونی کردن، با چشم، بینی و دهان اجتناب شود.

در حالتی که فرد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ دارای بیماری زمینه‌ای می باشد و این که داروهای دیگری مصرف می‌کند، باید داروهای خود را به پزشک اطلاع دهد تا تا از تداخل دارویی جلوگیری شود.

پیشنهاد ما به شما عزیزان دکتر فریبرز نیک آئین می باشد.

بهترین فوق تخصص قلب در اصفهان 

برای دریافت اطلاعات بیشتر به بخش تماس با ما مراجعه کنید.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس

طراحی ، بهینه سازی سایت و سئو اصفهان توسط دیجیتال مارکتینگ کلینیک24

تمامی حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به دکتر فریبرز نیک آئین می باشد